Na pewno nie wszyscy właściciele firm zrobili podsumowanie starego roku i plan na nowy. Jeśli jesteś w tej grupie to artykuły na temat podsumowań i planowania w okresie noworocznym mogą zadziałać na Ciebie motywująco i inspirująco, albo wręcz przeciwnie – wzbudzać niechęć i poczucie rezygnacji. Na szczęście pierwsze dni stycznia to nadal odpowiedni moment aby nadrobić zaległości.
TRENDY W MARKETINGU
Na początek uświadom sobie, że dziś rządzi wszechwładny konsument i to on decyduje o losach dużych i małych marek. Nie oznacza to, że masz siedzieć i czekać z założonymi rękami, bo nic nie możesz na to poradzić. Wręcz przeciwnie – możesz naprawdę dużo, tylko po pierwsze poznaj potrzeby swojego potencjalnego klienta, a po drugie włóż wysiłek – samo się nie zrobi.
WYSYŁAJ I ODBIERAJ
Ilu kanałów komunikacji marketingowej używasz, aby nawiązać kontakt ze swoimi klientami? Radio, prasa, telewizja, Facebook, Messenger, Instagram, e-mail, SMS? Teraz zastanów się – z ilu kanałów pozyskujesz informację zwrotną od klienta, tzw. feedback? Na pewno zorientujesz się, że kanały te można podzielić na jednostronne (gdy wysyłasz komunikat, ale nie doczekasz się odpowiedzi od odbiorcy ) i dwustronne (gdy odpowiedź od klienta może przyjść do Ciebie poprzez ten sam kanał).
W ostatnich latach lepsze notowania przynosi ta druga grupa kanałów komunikacji, natomiast tzw. „stary marketing” traci na znaczeniu. To, że masz konto firmowe na Facebooku, nie oznacza jednak, że już nigdy w życiu nie powinieneś reklamować się w radiu lub publikować artykułów w prasie. Do wszystkich trendów musisz podchodzić z rozwagą. To, co działa u kogoś, nie musi zadziałać u Ciebie i odwrotnie. Ale skoro niemal wszyscy eksperci w zakresie komunikacji marketingowej twierdzą, że aby odnieść sukces w biznesie powinieneś nawiązywać dialog z klientem, to chyba warto spróbować.
TRENDY W MARKETINGU. JAK STOSOWAĆ KOMUNIKACJĘ W KONTAKCIE Z KLIENTEM?
Zweryfikuj swój sposób kontaktu z klientami. Wybieraj dwustronne kanały komunikacji. Rozgość się w mediach społecznościowych, które zapewnią Ci masowe dotarcie do wielu osób. Skorzystaj z komunikacji kanałami prywatnymi, takimi jak SMS, lub e-mail do konkretnego odbiorcy. I zbieraj odpowiedzi.
PERSONALIZACJA – NAWIGACJA
Świeże talenty w zakresie budowania marketingowych treści spersonalizowanych są obecnie na wagę złota. Odpowiedzialność za tworzenie materiałów, które bezpośrednio angażują konsumentów i skłaniają do reakcji przejął zarówno PR jak i marketing. Wymaga to nowych umiejętności w zakresie opowiadania historii i stanowi ogromną zmianę w sposobie myślenia.
Słyszałeś po stokroć, że musisz personalizować treść i podchodzić do klienta indywidualnie, prawda? Wśród wielu marketingowców panuje jednak jeszcze przekonanie, że rozpoczęcie wiadomości e-mail słowami „Witaj Piotrze”, to wszystko, co mogą zrobić, aby klient poczuł, że mówisz naprawdę do niego. Muszę Cię zmartwić – to nie jest personalizacja.
Dziś musisz wiedzieć, czy Piotr robi zakupy w Internecie, czy raczej w galerii handlowej, czy uprawia sport, czy stołuje się na mieście, czy woli domowe zacisze, czy przywiązuje się do produktu, czy kocha nowinki? To oczywiście duże uproszczenie, ale to, o czym piszesz, jakim językiem i do kogo kierujesz swój przekaz jest kluczowe. Trendy w marketingu przyspieszają z dnia na dzień, bo wyszukiwarki internetowe stają się coraz bardziej inteligentne, walka o wpływy w sieci trwa nieprzerwanie i staje się coraz ostrzejsza. Albo piszesz do kogoś o konkretnych preferencjach i problemach, albo w próżnię.
Obecnie, najbardziej zażarte jest „polowanie” na Generację Z, czyli urodzonych po roku 2000, która wymaga coraz więcej Twojej uwagi. Ich ulubione platformy społecznościowe to takie, na które nie zaglądają ich rodzice i dziadkowie. Oczekują przekazu skierowanego bezpośrednio do nich i są bardzo wyczuleni na fałsz i „wciskanie” im czegokolwiek. Nie zdobędziesz ich zaufania mówiąc im jak wspaniałe są Twoje produkty, czy usługi – musisz to pokazać. Zresztą, moim zdaniem dotyczy to większości konsumentów niezależnie od ich wieku.
Trendy w marketingu. JAK PISAĆ I MÓWIĆ DO KLIENTA?
Nadawaj komunikatom charakter osobisty, bo tradycyjna reklama nie tylko nie wpisuje się w obecne trendy, ale też budzi niechęć zwłaszcza młodych konsumentów. Klienci żądają teraz wartościowych i znaczących treści. Zanim napiszesz cokolwiek, niezależnie od tego, czy znajdzie się to w Internecie czy na ulotce, zastanów się kim jest Twój klient, dlaczego jest zainteresowany Twoją marką i jakie są jego potrzeby. Gdy będziesz to wiedział, powiedz mu, a najlepiej pokaż, na czym polega Twoja wyjątkowość i jak rozwiążesz jego problem. Skąd masz to wiedzieć? Pytaj, pytaj i jeszcze raz pytaj – najlepiej u źródła. Każda odpowiedź, to Twoja nagroda.
MARKETING BIERZE PR POD RĘKĘ
Odpowiedź na odwieczne pytanie, czym różnią się działania public relations od działań marketingowych wciąż sprawia trudność wielu właścicielom firm. Różnica pomiędzy tymi pojęciami jest dla niech naprawdę znikoma, o ile w ogóle ją dostrzegają. Jak to jest naprawdę?
Bardzo upraszczając można powiedzieć, że marketing chce rządzić klientem (Zobacz! Kup! To jest najlepszy produkt! Nie zwlekaj!), a PR szuka partnerów do rozmowy (Może chciałbyś uczestniczyć w organizowanym przez nas spotkaniu w gronie najlepszych ekspertów z dziedziny X?). Przez wiele lat krzyczącemu marketingowi wystarczał „czteropak” składający się z produktu, ceny, miejsca i promocji. Pędzący świat, media oraz wymagający rynek sprawiły, że nawet poszerzenie marketingowej kompozycji o kolejną czwórkę – ludzi, proces, wizerunek i przyjemność, to wciąż za mało, aby przekonać klienta do danej marki.
Dziś marketing to nie wszystko – teraz liczy się komunikacja z drugim człowiekiem. Głębiej niż marketing działa więc public relations, wkraczając w świadomość potencjalnego klienta. Teraz musisz opowiadać historie, które łączą i przekazywać wiadomości, które mają prawdziwe znaczenie.
Sam PR rzecz jasna nie wystarczy, bo naturalną blokadą jego działań jest fakt, że nastawiony jest on na efekty długoterminowe, a chcesz przecież sprzedać tu i teraz. Sprawdź ile agencji public relations oferuje tylko i wyłącznie usługi PR-owe? No właśnie – niewiele. Świadczy to o tym, że cyfryzacja napędza nie tylko marketing, lecz także public relations. Rozwiązanie jest jedno – połączyć siły marketingu i PR, które wspólnie mogą stworzyć prawdziwie wybuchowy koktajl.
TRENDY W MARKETINGU. JAK TO WDROŻYĆ W SWOJEJ FIRMIE?
Po pierwsze upewnij się, że w Twoim dziale marketingu pracują ludzie, którzy mają pojęcie o tym, jak prowadzić działania PR i jak je łączyć z marketingiem. Jeśli nie masz nikogo takiego, przeszkol personel lub zatrudnij kogoś o takich kompetencjach – niekoniecznie na etat. Po drugie zastanów się z kim chcesz budować trwałe relacje i przeanalizuj jak do tej pory to robiłeś. Jeśli pisałeś jednakowe, sztywne informacje skierowane do wszystkich, to prawdopodobnie nie zbudowałeś żadnej relacji. Po trzecie wdrażaj krótkofalowe działania z zakresu public relations, które łatwiej połączyć z działaniami marketingowymi.
TRENDY W MARKETINGU. JAKOŚĆ PONAD ILOŚĆ
W ostatnim czasie da się zauważyć swego rodzaju obsesję na punkcie danych ilościowych dotyczących marketingu treści. Dość łatwo przekłada się liczbę polubień wpisu, liczbę kliknięć w reklamę, czy liczbę komentarzy na liczbę potencjalnych klientów i kontaktów społecznych. Nie każdy aspekt komunikacji można jednak zmierzyć ilościowo. Proces budowy marki to nie tylko liczby – niektóre jego aspekty trudno oszacować. PR-owcy przywykli do wrzucania większości efektów swoich działań w kolumnę jakościową. Muszą się tego nauczyć także marketingowcy.
Dziś lepsza reklama to taka, która dociera do jasno określonej grupy docelowej, niż taka, która jest dostępna dla szerokiego grona przeciętnych odbiorców. Reklamodawcy chcą płacić więcej za ich obecność na stronach zawierających wartościowe treści, które są intrygujące dla grupy docelowej marki. Takie warunki wpływają pozytywnie na wizerunek marki.
Reklama na stronach o szerokim zasięgu połączona z reklamą na stronach prezentujących treści o mniejszym zasięgu, lecz wysokiej jakości, przynoszą najlepsze pozycjonowanie marki.
TRENDY W MARKETINGU. JAK DBAĆ O MARKETING TREŚCI W SWOJEJ FIRMIE?
Rozpoznawalność swojej marki zbudujesz dzieląc się z potencjalnymi klientami wartościową wiedzą i zrobisz to za darmo. Rozmawiając z klientami nie reklamuj – rozmawiaj. Sposobów na przekazanie tych informacji masz mnóstwo – artykuły, intrygujące filmy instruktażowe, nagrania audio lub wideo lub materiały papierowe w formie broszur. Efektem tych działań będzie z pewnością poprawa reputacji lub zwiększona rozpoznawalność Twojej marki. Niestety, albo stety nadal „content is a King”.