
Każdą markę tworzą różne elementy. Gdy funkcjonują oddzielnie – nie mają znaczenia; gdy połączysz je w spójną całość, stają się istotne i działają na korzyść marki. Jednym z takich elementów jest dobre logo.
Dobre logo powinno być znakiem rozpoznawczym, jeśli stawiasz na profesjonalizm. Gdy dostaję zlecenie przygotowania logotypów, mam do czynienia z klientami z trzech grup:
Grupa nr 1. Klient chce mieć logo „na wczoraj”, bo już zaczyna działania na rynku; chce zrobić szyld, wydrukować ulotki, itp. Nie jest zbyt wymagający, nie ma skojarzeń graficznych oraz żadnego pomysłu wizualnego co do logotypu i liczy na fachową poradę.
Grupa nr 2. Klient wie, czego chce. Logo to dla niego ważny element i chce się wyróżnić. Jest wymagający.
Grupa nr 3. Klient chce, aby logo było profesjonalne i oryginalne, bo ma plany i cele związane ze swoją marką. Gdy dowiaduje się ile musi zapłacić za projekt to mówi: „zrobię logo sam”.
Najrzadziej spotykam klientów z drugiej grupy. Tych z pierwszej i trzeciej mniej więcej po równo. Skąd te proporcje? Większość właścicieli firm nie wie, że dobrze wykonane logo projektuje się na lata, a nawet dekady; po to, aby było znakiem rozpoznawczym Twojej marki. Dobre logo zostanie w głowach klientów.
Dobre logo – góra lodowa
Jeśli byłeś pilnym uczniem na lekcjach geografii albo oglądałeś „Titanica” to wiesz, że góry lodowe są gigantycznymi blokami lodu. Unoszą się na powierzchni wody lub są osiadłe na dnie, a największy procent masy lodu znajduje się poniżej poziomu morza.
Logo można porównać do widocznej części takiej góry. Twoja marka to cała góra.
Jeśli widzisz wierzchołek góry to wiesz, że pod powierzchnią wody kryje się coś więcej. Tak samo jest z Twoim logotypem. Jeśli go widać, przyciągasz uwagę do marki. Jeśli logotypu „nie widać”, Twoja marka też staje się niewidoczna.
Marketing a projektowanie logo
Logo jest centralnym elementem w świecie projektowania graficznego. Zaprojektowanie dobrego logo to prawdziwe wyzwanie i proces twórczy, w którym liczy się wiedza, doświadczenie, zdolności. Ważne jest również wyczucie estetyki i znajomość zasad w marketingu oraz reklamie. Logo powinno być zaprojektowane przez profesjonalistę, nie przez kogoś, kto po prostu potrafi rysować lub uważa, że ma dobry gust.
Widziałeś logo, które mówią o niczym? Ja widzę je często. Dzieje się tak, ponieważ wielu grafików zapomina o tym, że znak graficzny powinien wspierać cele firmy, przemawiać do docelowej grupy odbiorców, opowiadać mikro historię. Dlatego zawsze powtarzam, że grafik powinien posiadać odrobinę wiedzy marketingowej. Nie zrzucajmy jednak wszystkiego na grafika, bo za końcowy wygląd logotypu odpowiadają dwie strony. Obowiązkiem zamawiającego jest dostarczenie wytycznych grafikowi. Jeśli tego nie zrobi, powinien zdawać sobie sprawę, że logotyp – który mówi o niczym – właśnie zaczął być tworzony.
Dobre logo – 3 najważniejsze cechy
Jak sądzisz ile czasu przeciętny konsument patrzy na logo? Najwyżej sekundę lub dwie. Dłużej na logotyp patrzy tylko grafik lub takie osoby jak ja, które siedzą w marketingu po uszy. Masz tylko dwie sekundy, aby ktoś zapamiętał (lub nie) Twoje produkty, usługę lub markę.
Znak graficzny powinien mieć 3 podstawowe cechy: być funkcjonalne, być dopasowane do Twojej marki i powinno się wyróżniać.
Co to oznacza w praktyce?
Logo funkcjonalne i czytelne
- Wybierz czytelny projekt –¬ taki, który będzie dobrze wyglądał we wszystkich rodzajach mediów i na wszystkich możliwych nośnikach (papier, plastik szkło, samochód, drewno itp.);
- Upewnij się, że logo będzie wszechstronne i elastyczne – musi wyglądać dobrze w każdym rozmiarze: na długopisie, na plakacie i na ogromnym bilbordzie;
- Sprawdź czy będzie wyglądało dobrze w każdym kolorze ¬– powinno być przygotowane w jasnej i ciemnej wersji kolorystycznej. Jeśli logo posiada zbyt wiele kolorów, możesz mieć z nim kłopot.
- Rezygnuj z projektu, który zawiera dużo informacji lub małych szczegółów (zawijasy, strzałki, okręgi linie). Nikt ich nie zapamięta, a przysporzą Ci problemów przy druku w małych formatach.
- Dopilnuj, aby czcionka była wyraźna. Niektóre czcionki – wykorzystywane w logo jako odręczny podpis – wyglądają pięknie i elegancko, ale często są trudne do odczytania. I co ważne: czcionka powinna wzmacniać przekaz logo, a nie go osłabiać.
Logo dopasowane do Twojej branży
- Zwróć uwagę, czy logo wyraża to, czym się zajmujesz. Czy kojarzy się z Twoją marką – niekoniecznie dosłownie, tzn. jeśli prowadzisz restaurację to nie oznacza, że musisz użyć symbolu noża i widelca;
- Zadbaj o to, by takie detale jak: czcionka, styl, kolor, schemat i kształt logo pasowały do obszaru, w którym działasz. W innym przypadku efekt będzie taki, jakby prezes poważnej spółki szedł na spotkanie zarządu w piżamie w misie.
- Wykorzystaj kolorystykę, która kojarzy się z Twoją branżą i pasuje do nazwy firmy.
- Dostosuj komunikat do swoich odbiorców. Weź pod uwagę ich wiek, płeć i zainteresowania.
Logo, które Cię wyróżnia
- Twoje logo nie może być klonem lub młodszym bratem logotypów już istniejących marek. Wybierz oryginalny projekt, który wyróżni się na tle znaków innych firm.
- Uważaj na logotypy, których projekt opiera się na aktualnych trendach – trendy zmieniają się szybko, a Twoje logo pozostanie z Tobą na lata;
- Wybierz proste (ale nie banalne) logo. Skup się na prostocie konstrukcji i bądź łatwo rozpoznawalny.
- Opowiedz 2-sekundową historię. Klient patrzy na logo i chce dowiedzieć się więcej.